Pavel Pařízek

Diskriminace u pronájmu nebo zdravý rozum

3. 03. 2017 12:57:46
Rozumný a sečtělý občan jistě nechce mít nálepku rasista nebo „ten kdo diskriminuje“. Kde je ale hranice mezi rasismem, diskriminací a rozumnou ochranou? Nepleteme si náhodou pojmy a dojmy?

Mnoho lidí si mylně vysvětluje pojem diskriminace. Například při pronajímání. Ano, odmítnout někomu pronajmout byt z důvodu, že je Rom, Vietnamec nebo Latinoameričan je špatné a jistě i diskriminující. To by se vyspělých zemích nemělo stávat. Na druhou stranu, ne každé takové odmítnutí musí být ale přeci z tohoto důvodu, a pokud je tam jiný rozumný důvod, pak se o diskriminaci nejedná, ne?

Jelikož pomáhám přátelům a klientům najít dobré nájemníky do bytů, mám sestavený seznam otázek, které všem nájemníkům kladu, a to bez rozdílu na rasu, náboženství, věk, pohlaví atd. Možná by Vás překvapilo, jak jednoduché otázky dokáží u jistých lidí vzburcovat pocit, že je diskriminujete. Co myslíte, je diskriminující ptát se uchazečů o pronájem, zda mají stálou práci? A pokud řeknou, že nemají, že žijí jen z podpory, je diskriminující rozhodnout se jím to za dané situace nepronajmout? Někdo by možná řekl, že ano, já bych řekl, že se spíše jedná o obezřetnost a zdravý selský rozum.

Chápu zákonodárce, že si přeje, aby všichni měli rovné podmínky, a to je rozumný požadavek. Já je ale jako pronajímatel chci mít taky. Jestliže si pracně vydělám na to, abych si mohl koupit byt na pronájem s cílem mít nějakou jistotu na důchod, pak přeci chci, aby mi ten byt do té doby jednak vydržel a také, abych z něho mohl mít nějaký příjem. Proč bych tedy měl být nucen pronajmout jej někomu (resp. mít strach mu to nepronajmout z důvodu, že budu nařčen z diskriminace), u koho mám důvodné podezření či obavy, že mi byt buď zničí nebo mi nebude platit nájem, protože na to nebude mít? Je tohle diskriminace nebo obezřetnost?

Ale pojďme v naší úvaze dál. Představte si sami sebe na prohlídce, kdy Vám přijdou dva lidé z čehož ten první se dostaví včas, je slušně oblečen, před vstupem do bytu se Vás zeptá, zdali se má zout nebo může v botách, dveře do pokojů otevře jen po Vaší vybídce, a nakonec Vám o sobě řekne pár informací. Ten druhý přijde pozdě, ve špinavé teplákovce, znatelně neoholen, neučesán, v zablácených botách Vám vtrhne na Vaše nové parkety a prošmejdí byt od A do Z. Nakonec Vám řekne, že teď sice práci nemá, ale brzo si ji najde. Koho byste si vybrali? Myslím, že odpověď je zřejmá. A teď jedná se o diskriminaci? Určitě ne, že? A pokud budou dotyční stejné rasy a skupiny, pak to zřejmě nikoho nenapadne. Ale co když by byl druhý uchazeč z nějaké menšiny? To přece na situaci nic nemění, že? A přece už nám kolikrát lidé z menšin vyčinili, že prý jsme určitě rasisti, když jim to nechceme pronajmout a marně se snažíte balancovat na hraně slušnosti a vysvětlit jim, že to nemá nic společného s tím, že jsou z nějaké menšiny, ale že prostě na nás nezapůsobili dobře. Ještě se jim pak omlouváme, že jsme je nechtěli urazit a nic proti nim nemáme atd. Řeknu Vám, někdy si připadám jako blázen.

Máme i jednoho takového rekordmana, který nám v průběhu 2 let volal každý měsíc. Už i první konverzace byl poměrně zážitek. Níže je takový volný přepis z toho, co jsem si zapamatoval:

„Dobrý den, máte byt?“

„Dobrý den, tady Pavel z Czech Pointu 101, s kým mluvím prosím?“

„Tom (jméno bylo změněno)“

„Dobrý den, Tome, o jaký byt byste měl zájem?“

„Velký“

„Aha, děkuji, no myslím, jaké kategorie, 2+1, 3+1 nebo větší“?

„No velký, nás je hodně“

„Dobře a v jaké cenové relaci by se to mělo pohybovat?“

„Cože?“

„Myslím, kolik byste mohl zaplatit za nájem?“

„Aha, no to je jedno“

„Dobře..., tak já Vám zašlu takový malý dotazník k tomu pronájmu a pak se podíváme, co máme volného, dobře?“

„Jaký dotazník?“

„Jedná se o takový dotazník, kde potřebujeme o Vás nějaké údaje a chceme vědět kontakt na současného zaměstnavatele a bývalého pronajímatele, abychom pro majitele ověřili, že jste dobrým nájemníkem. Nebojte výše vašeho platu nás nezajímá, spíše potřebujeme vědět, že jste někde stále zaměstnaný a že s Vámi byl minulý pronajímatel spokojený“

„A to proč jako?“

„No my potřebujeme vědět, že budete řádně platit včas nájem, víte? Ptáme se takto na reference od všech lidí.“

„Ale já mám peníze.“

„To vám věřím, ale ty reference budou potřeba i tak.“

„No ale já nemám práci“

„Aha, tak to se obávám, že Vám nebudeme moct pronajmout byt.“

„Jak to? Ale já mám peníze?“

„No a kde ty peníze berete?“

„No já mám dávky.“

„To mě mrzí, ale s tím nemáme dobré zkušenosti. Pokud byste ale získal práci, a druhá reference od bývalého majitele by byla v pořádku, rádi Vám nějaký byt pronajmeme.“

„Aha, tak nashle.“

Daný pan „Tom“ nám pal volal cca další dva roky a pokaždé začal stejnou otázkou, zdali máme byt. Žel po celou dobu nesplnil to kritérium práce, a tak jsme mu nebyli schopni pomoct. A teď co myslíte, je to diskriminace, nebo obezřetnost? Jistě, rozumný argument je, že vzhledem k tomu, že toto kritérium je pro všechny stejné, pak se o diskriminaci nejedná, ale všem to nevysvětlíte.

Občas se nám stane, že k nám přijde majitel a chce po nás, abychom nepronajímali jeho byt určité menšině. Vždy tomu majiteli vysvětlíme, že takto to nejde, že musíme chodit na prohlídky se všemi a že všichni musí mít možnost si ten byt pronajmout. Nicméně v konečném důsledku je smutnou pravdou, že pokud dáte jako kritérium možnosti pronájmu stálou práci a reference od bývalého pronajímatele, někteří odpadnou hned v prvním kole.

Ale jsem pozitivní a věřím, že i v tomto se situace bude zlepšovat a zdravý rozum vyhraje.

Autor: Pavel Pařízek | karma: 33.14 | přečteno: 1098 ×
Poslední články autora